טיסות לחו"ל

פולין זה לא רק ורשה – פרק 2

קטגוריה: טיסות לחו"ל, תאריך הוספה: 16.01.2018,

ורשה – עיר עתיקה
גדנסק – יופי וחירות על הים
לובלין – ירושלים של פולין
פוזנן – מחב”ד ועד היום
ורוצלב – ונציה של פולין

גדנסק – יופי וחירות על הים

גדנסק – בפולנית: Gdańsk, היא עיר הנמל החשובה בפולין, והעיר השישית בגודלה במדינה. בירת מחוז פומרניה. בעבר נקראה בשמה הגרמני, “דנציג”.

גדנסק שוכנת לחוף מפרץ בדרום הים הבלטי, ומהווה צלע במשולש הערים “טרוימיאסטו” לצד עיירת הנופש סופוט והעיר גדיניה. אוכלוסיות גדנסק רבתי מעל מיליון תושבים. בגדנסק גופא כ-460,000 תושבים. גדנסק נמצאת בשפך נהר הויסלה, דבר המעניק לה יתרון משמעותי כמרכז סחר ימי ונהרי.

גדונסק החלה התפתחותה כבר בשנת 2000 לפנה”ס. גדנסק עיר הנמל, הייתה למקום מפגש של לאומים ודתות שונות. ב-1308, גן עדן זה של דמוקרטיה נכבש על ידי האבירים הטווטונים. ב-1454, לפי בקשת העיר עצמה, גדנסק צורפה לפולין. העיר זכתה לעצמאות רבה במסגרת הממלכה הפולנית והמלך קאז’יימיז’ הגדול העניק לעיר זכויות רבות שתרמו רבות להמשך התפתחותה של העיר.

החל מ-1793 גדנסק השתייכה לפרוסיה, בשנים 1807-1815 הייתה עיר עצמאית ולאחר מכן הייתה שוב לעיר גרמנית בשם דנציג עד 1920. לפי הסכמי ורסאי מה-15 בנובמבר 1920 גדנסק נהפכה שוב לעיר עצמאית בתוך שטח פולין.
ב-1939 הפכה גדנסק לאמתלה עבור גרמניה ההיטרליסטית להתנפל על פולין ובניגוד לכל האמנות הבינלאומיות, סופחה לרייך השלישי. גדנסק ההרוסה שלאחר המלחמה הושבה לפולין ב-1945. פולין הניחה לבנה על לבנה והשיבה לגדנסק את הדרה ורוחה, שהיו מפורסמות במהלך יותר ממאה. כיום המטרופולין הבלטי בן יותר מאלף השנים מרשים את העולם כולו.

הכנסייה העתיקה בגדנסק הינה כנסיית קתרינה הקדושה, שנבנתה ב-1227-1239. ב-2006 פרצה שריפה בכנסייה, ובכניסה אליה תלויות תמונותיהם של הכבאים המוציאים מהלהבות יצירות אמנות רבות ערך ומשימתם עלתה בידם, מכוון שהצילו הכול.
כנסיית מיקולאי הקדוש מסוף המאה ה-12 מהממת בניגודיה. באם ניכנס לאותה כנסייה גותית חמורת סבר, דרך שער קטן בקיר הכביר, יהממנו הפנים הבארוקי, המפואר והמהודר. הכנסייה עמדה בפני חורבן בזמן המלחמה, אך בזכות התערבות פטרון הכנסייה או בזכות חוכמתו של כהן הכנסייה דאז, שהצליח לשחד את אנשי הצבא האדום במשקאות ממרתף הכנסייה…

חומות העיר עם מגדליהן מהמאה ה-14 ומגדל הכלא הגותי (היום מקום תערוכת דברי אמנות מענבר) ושעריה; הגובה והזהב השלימו את הגנתה של גדנסק. עדיף ליהנות ממוטלאבה, החפיר הישן של העיר מהמאה ה-17, בצפייה מספינות טיולים. במקביל לרחוק השוק ארוך, רחוב מאריצקה, היא בגדר גדנסק שונה מעט, שקטה וקפואה בזמן. מסעדות, בתי קפה, ענבר. גדנסק אחרת היא הטיילת הארוכה.
אטרקציה תיירותית חשובה נוספת של העיר נוסדה בזכות הבולה האפיפיורית של אלכסנדר ה-4 ב-1260, לפי בקשת המסדר הדומיקני, השוק הדומינקני, הידוע ביותר בעולם. אות חותם נוספת לגדולתה של גדנסק.

תערובת של סקס ומוות
גדנסק משופעת כנסיות, רובן ככולן קתוליות. בכנסייה העצומה של מריה הקדושה, בתמונה בצד המזבח, רוכנות נשים עירומות על גופו של ישו המת. פולנייה בחצאית מיני כורעת באדיקות מול צלמה של מריה. היא אינה דומה כלל למריה שאיתה גילה אוסקר את מיניותו, ושאותה הביא לכנסיית הלב הקדוש, כדי להמיר את דתה מפרוטסטנטיות לקתוליות.

מוזיאונים של גדנסק
בגדנסק יש מוזיאונים רבים, ביניהםוגלריה של ציורים. רבים יהיו מעוניינים המוזיאון הלאומי של גדנסק, אשר בתים אוסף הגדול ביותר של ציורים ומלאכות. במוזיאון הימי המרכזית יש תערוכה של הקשר של העיר לים, וב”מרכז אמבר “תוצג בפני ההיסטוריה של ענבר ואפילו ניתנה ההזדמנות להרכיב אותה על החוף בדלתא העתיקה של הנהר ליד המרכז.

לובלין – ירושלים של פולין

לוּבְּלִין – בפולנית: Lublin, היא עיר במזרח פולין ומושב הגמון. נקראה בפי היהודים ירושלים דפולין. בעיר התגוררו בשנת 2016 כ-370,000 תושבים. העיר הייתה מושב של כמה פרלמנטים פולניים וגם מושב בית הדין העליון של פולין. בשנת 1569 נחתם בעיר הסכם לובלין – האיחוד בין פולין ובין ליטא.
ככל הנראה תחילת ההתיישבות היהודית בלובלין הייתה ב-1456 אך רק בשנת 1500 הורשו יהודים לגור בתוך העיר עצמה (עד אז גרו בפרברי העיר). שלושים ושלוש שנים אחרי ההיתר לגור בתוך העיר הוקם בעיר בית דין יהודי ראשון.
אחת מהאטרקציות הגדולות של העיר היא מסורת כרוז העיר. תושב לובלין, האדון ולדיסלב סטפן גז’יב הינו אחד מהכרוזים הפולנים. הכרוז מפולין החל בפעילותו ב-1990 כ”כרוז בשם עצמו של הקריה המלכותית לובלין”. היום הוא מהווה חבר באגודה הבריטית המכובדת – גילדת הכרוזים העירוניים המכובדת והעתיקה. היום, הכרוז העירוני של לובלין, צועד ברחובות העיר בצורה רשמית, כבימי המלכים המנוחים, ומודיע בקול, שתועד כבעל עוצמה של 80 דציבלים, לתושבי העיר אודות חדשות חשובות בחיי העיר.

מאחורי חומות לובלין מושך מיד תשומת לב בית העירייה הישן, אשר מסתיר סודות אפלים. בימי המלך סטפן באטורי, בניין זה היה מקום מושבו של בית המשפט לאצילים. הוצאת פסקי הדין לא הייתה לגמרי צודקת ולעיתים נגרמה בשל התערבות כוחות שטניים. זכר להתערבות שכזאת – עקב רגל הצרובה על השולחן – ניתן לראות עד עצם היום הזה במוזיאון לובלין.

בלובלין נשמרו הן המבנה העירוני העתיק והן בתי המידות היפהפיים בסגנונות הרנסנס והקלאסיקה, בעלי העיטורים העשירים והמוכתרים על ידי עליות גג. המרשים מביניהם הוא בית קונופיצוב מחילופי המאות ה-16 וה-17, אשר חזיתו, יחידה מסוגה בלובלין, מעוטרת על ידי תבליטים מגוונים בסגנון המנייריזם.

מוזיאון לובלין נמצא בטירה. אם יוצאים מחוץ לעיר, במרחק של שעת נסיעה פחות או יותר שוכנת על גדת נהר ויסלה העיירה קז’ימייז’ דולני, בה שוכנים מבנים רבים בסגנון הרנסאנס והיא מהווה מקום משיכה לתיירים ואמנים. זוהי עיירה ציורית ביותר, מה שמהווה ניגוד לאנדרטת “קיר המצבות” שהוקמה משרידי כביש, אותו הקימו יהודים שהוכרחו ע”י הנאצים לסלול ממצבות שנלקחו מבית העלמין המקומי.

Besttravel

מאמרים נוספים

ניו-יורק ולונדון – שתי בירות, שתי יבשות, שתי עולמות.
קטגוריה: מלונות בחו"ל, תאריך הוספה: 19.10.2019

אם אתם תבצעו סקר איזה מן הערים היא בעצם בירת העולם, תקבלו על השאלה הזאת מספר תשובות. אבל בדרך כלל הסקר יראה שהם ניו יורק ולונדון. אנליסטים רבים מסכימים על תשובות אלה. כרגע בירת העולם היא ניו יורק אבל לונדון נמצאת בעקבותיהם. ניתן לעשות השוואה בין 2 ערים אלו ואתם ...

המשך
ביטוח תאונות אישיות – פגיעות גוף של ישראלים בחו’ל
קטגוריה: טיסות לחו"ל, תאריך הוספה: 19.07.2019

תאונת ספורט, חבלה או כל תאונה אחרת, ייתכן והטיפול הרפואי המידי מכוסה על ידי ביטוח נסיעות לחו”ל. תאונת ספורט, חבלה או כל תאונה אחרת, ייתכן והטיפול הרפואי המידי מכוסה על ידי ביטוח נסיעות לחו”ל. אובדן כושר עבודה, נכות, הגבלה בתפקוד ובעיות נוספות שנגרמו לך בעקבות התאונה, ועלולות לפגוע בהכנסתך ולגרום ...

המשך